top of page

Как да останем вечно млади?

Как да останем вечно млади е тема вълнуваща човечеството от хилядолетия насам.



Е, не можем да спрем стареенето чрез вълшебно хапче, но определено можем да го забавим и въздействаме активно върху основните факторите влияещи върху процеса на стареене.


Кои са основните фактори ?


1) Мускулна маса 2) Сила на мускулите 3) Скорост на метаболизма 4) Аеробен капацитет 5) Кръвно налягане 6) Телесни мазнини 7) Кръвна захар 8) Ниво на холестерола 9) Плътност на костите 10) Регулация на телесната температура


Всички изброени фактори са взаимно зависими.



Снимката по-горе не е свинска пържола от бут а напречен разрез на човешко бедро, където в средата е разположена бедрената кост (фемур), а около нея мускулатурата на бедрото (квадрицепс и мускулите на задното бедро), а отвън подкожната мазнина. На снимката са показани бедра на трима души в 3 различни възрастови групи -35, 55 и 80 годишен човек.


Преди да обясния каква е идеята ще обясня какво означава терминът "Сакропения".


Най-общо казано сакропения е загуба на мускулна маса, която води до мускулна дисфункция, атрофия, причинена в следствие на процесите на стареене.


Учените като мен смятат, че физически активните хора, хранещи се здравословно и грижейки се за общото си физическо и ментално състояние могат да забавят естествените процеси на стареене. С напредване на възрастта настъпват дегенеративните процеси, причиняващи функционални промени на клетъчно ниво.


И така мускулната сила е свързана с абсолютното ниво на мускулната маса, която мускулна маса с напредване на възрастта намалява.

Проучване показва, че за период от 10 години, между 40 и 50г. възраст, човек губи средно около 8% мускулна маса, а след 75г. възраст - загубата за десетилетие прогресивно намалява с до 15%.

Загубата на мускулна маса води до настъпване на функционално-кординационни ограничения, които също така обясняват тясната връзка между силата и мобилността.


Прогресивната загуба на мускулна маса с напредване на възрастта и последващото намаляване на силовите способностти се асоцира с голям брой патологии и заболявания, като диабет от тип 2, съедечно съдови заболявания, артрози, повишен риск от падания и фрактури, депресии и понижаване на качеството на живот, които в крайна сметка могат да доведат до фатален край.


Чрез точни тренировъчни методи и подобряване на хранителните навици и факторите, влияещи върху качеството на живот, можем да окажем огромно въздействие върху процесите на стареене. Тренировките със съпротивление и основно със свободни тежести играят отромна роля върху запазване на мускулната маса и плътността на костната структура, а кардио тренировките върху функционалните способности на сърдечно съдовата система. Чрез правилните тренировъчни методи и хранителни навици ще можем да поддържаме оптимален телесен състав от мускули и мазнини.


Натрупаният през годините теоретико-практически опит в работата ни с хиляди хора ни дава яснота, кои са най-ефективните тренировъчни методи за поддържане на оптимално здраве при различните възрастови групи от 5-85 годишна възраст.


Едно е сигурно, никога не е късно да започнеш !



Паскал Дичев.

40 преглеждания0 коментара

Последни публикации

Виж всички

Comments


bottom of page