Функционални тренировки - какво е това?


Един от най-добрите начини за повишаване ефективността и работоспособността на тялото и справяне с ежедневните физически задачи е функционалната тренировка. Този метод на тренировка е изключително универсален и се използва както във фитнеса и спортната подготовка, така и за целите на рехабилитацията. Самото име „функционален“ подсказва и идеята на такъв тип тренировка, при която упражненията са насочени към подобряване на функционирането и работата на тялото в извършване на определена дейност, а не просто тренирането на отделни мускули.


КАКВО ПРЕДСТАВЛЯВА ФУНК-ЦИОНАЛНАТА ТРЕНИРОВКА?

Функционалните тренировки включват специално подбрани упражнения, които симулират натоварването от ежедневните ни занимания, дадена работа или спорт, като така тренират мускулите и движенията, свързани с тях. За разлика от други методи, при функционалните тренировки, мускулите от различните части на тялото се тренират заедно и координирано, като това спомага за хармоничното развитие на човешките качества. Характерно за функционалните упражнения е, че те са естествени, многоставни и с дълги кинетични вериги. Всяко едно упражнение, което е насочено към подобряване физическите ни качества или е в полза на човешката дейност, може да бъде наречено функционално. Така например, клековете тренират мускулите и техниката, които са ни нужни да се изправим от стола, а носенето на пудовки или упражненията с българска торба ни помагат да се спра-вяме с носенето на предмети в ежедневието. За това функционалните упражнения могат да са много различни, свързани с вдигането и носенето на различни тежести или да включат хвърляне на топки, упражнения с въжета, скачане и бягане срещу съпротивление. Те най-често обхващат много мускулни групи и тренират балансирано силата, издръжливостта, гъвкавостта, ловкостта и координацията.


КАКВО ОСНОВНО СЕ ИЗПОЛЗВА ПРИ ФУНКЦИОНАЛНИТЕ ТРЕНИРОВКИ?

Пудовки, Бухалки, Лостове Дъмбели, Чукове, Медицински топки, Швейцарски топки, Различни балансови топки и приспособления, Препятствия за скачане, стълбичка за ловкост, конуси, Ластици, Въжета, Гимнастически халки, TRX ...



КАКВИ СА ПОЛЗИТЕ ОТ ФУНК-ЦИОНАЛНАТА ТРЕНИРОВКА?

Благодарение на това, че тренират всички основни мускулни групи, в това число мускулите на гърба и кръста, функционалните упражнения значително могат да намалят риска от травми в ежедневието или спорта. Така здравите мускули и уменията придобити от тренировките ще са ни в помощ да прескочим ограда, да носим диван, да бутаме кола, да повдигнем чувал, без риск да си причиним травма. Освен това, много от дейностите в ежедневието като изкачване на стълби, вдигане на предмети или дори навеждане и изправяне, ще са ни значително по-лесни.


КОМПОНЕНТИ НА ФУНКЦИОНАЛНАТА ТРЕНИРОВЪЧНА ПРОГРАМА

За да бъде една функционална тренировъчна програма ефективна, трябва да включва разнообразие от различни тренировъчни елементи, които трябва да бъдат адаптирани към индивидуалните нужди и цели на индивида.

Да имат отношение към всекидневните задачи за решаване в живота, да бъде персонална и насочена към личните нужди и цели на индивида. Също така да бъде съобразена с личното здравословно и функционално състояние на трениращия както и неговата възраст . Специалистите, изготвящи програма трябва да бъдат запознати от спортно медицинска гледна точка за процесите, случващи се при различните възрастови групи. Интегрирана – трябва да включва разнообразие от упражнения, които включват акцент върху силата, гъвкавостта, ядрото, ловкостта, да включват всички равнини на движение. Прогресивна – устойчиво постоянно увеличаване на натоварването и сложността на задачите за изпълнение. Повтаряемост и честота на тренировките, реалистична, така че целите заложени в нея да отговарят на реалните възможности за растеж на индивида. Изпълняване в определена специфична среда (надморска височина, вода, влага и др.) Периодизирана – добре разпределена във времето по микро, мезо и макро цикли, по време на годината както и заложено разнообразие. Обратната връзка трябва да служи за постоянно нанасяне на корекция.


ФУНКЦИОНАЛНИТЕ УПРАЖНЕ-НИЯ В МЕДИЦИНСКАТА РЕХАБИЛИТАЦИЯ

Функционалните упражнения често се използват при възрастни хора, такива прекарали инсулт или хора със счупвания, с цел обучение в ходене, ставане и повишаване на силата, координацията и баланса. Така те могат по-бързо да възстановят нормалните си дейности в ежедневието и да се намали риска от падания и травми.


ФУНКЦИОНАЛНА ТРЕНИРОВКА ПРИ СПОРТИСТИТЕ

В спортната подготовка функционални са всички упражнения, които са насочени към подобряване на възможностите на атлета в съответния спорт. Често се включват упражнения ими-тиращи специфични движения за дадения спорт. Така за баскетболиста функционалните упражнения ще подобрят отскокът и хвърлянето на топка, а при боксьора силата и точността на удара. Нуждата от функционална тренировка при спортистите се налага, поради това че техниката и силата е най-добре да се тренират заедно. Ако имаме сила и издръжливост, но те не са съчетани с умения и дейността на нервната система, няма как да постигнем добри резултати. В повечето случаи функционалните тренировки целят усъвършенстването на определени качества като бързина, точност или специфична за спорта техника.


Автор: Паскал Дичев

73 преглеждания

ПОСЛЕДВАЙ НИ

  • Facebook Social Icon
  • Instagram
  • LinkedIn Social Icon
apple store.png
google store.png